Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије (МЕФ)

MEF - Fakultet za 21. vek

2017

УПИС

ОбавештењаБлог

МЕФ

Најважније је стање у којем се учи

У овонедељном интервјуу МЕФ је покушао да понуди неке од одговора на питање како да студентски живот учинимо срећнијим. Путоказе за то тражили смо од Јасмине Стојановић, главне и одговорне уреднице магазина Sensa, часописа за срећнији живот

Знање ће нам помоћи да решимо проблеме које познајемо, али је вештина та којом решавамо оне непознате. Током студирања, стичемо знања и вештине, не само из области и професије за коју смо се определили, већ и из живота. То је полигон за прве животне испите - колико смо истрајни, храбри, поводљиви, порочни, спремни, амбициозни, нестрпљиви. Колико хоћемо, и да ли можемо све што хоћемо. Тада учимо шта значе препреке за нас - да ли је затворени индекс и неположени испит пораз или изазов. Колико је незгодни професор наша лекција о стрпљењу. Да ли ће нас успеси, десетке, награде, понети да полетимо, или ће нам дати оквир за низање даљих успеха. Бити студент је, баш као и у животу, испит сам по себи, и као и све што радимо по први пут, носи дубоку лепоту коју је тешко описати, а можда и тешко поновити.

На који начин се студент може лишити стреса који му производе испитне обавезе?

- Свет који видимо одређен је начином на који гледамо, а гледамо га онако како се у том тренутку осећамо. Зато психолози кажу да је много важније стање него знање. Односно, стање у којем се учи је најважније. Зато је препорука да се увек учи у добром стању, у добром расположењу. Постоји вежба која се зове "сидрење добре емоције", а изводи се тако што замислите неку ситуацију у којој сте се веома добро осећали, која је изазивала осећај среће и задовољства. Док мислите на ту ситуацију, додирните неки део тела (нпр, зглоб на руци, или прсту) и држите 5 до 10 секунди, а затим пустите. На овај начин, као да сте "везали" добар осећај за тај део тела и сваки следећи пут када нисте расположени, додирните тај део тела и подстакните добар осећај. А онда прионите на учење. Ако се добро припремите и ако реално процените своје предности и недостатке, добићете добар резултат.

Имате ли представу о томе како изгледа један зрео адолесцент?

- Морали бисмо да дефинишемо зрелост саму по себи, а за то има и превише критеријума кроз бројне научне и психолошке дисциплине. Свако доба носи своју димензију реалности и емотивну обојеност. Кроз рад у Sensi спознала сам једну другачију, можда не тако уобичајену поделу - на старе и младе душе. Онда се остваривање блискости и повезивање особа догађа на дубљем нову - кроз препознавање. А знам много адолесцената који су старе душе, дубоког погледа и са неким познавањем света непримереним за њихове године. То су оне очи које знају о чему је реч и пре него што ишта изговорите.

Да ли можемо да заволимо факултетске обавезе, тачније, да их не доживљавамо као пресију?

- Све што радимо у сукобу са својим истинским бићем, жељама, хтењима и амбицијама, можемо да доживимо као пресију. Некада и оно што волимо тако доживљавамо, али чини ми се само док не препознамо шта је то што заиста желимо да постигнемо. Из зоне комфора се излази када је патња довољно велика, или циљ довољно атрактиван. Ако не учинимо циљ атрактивним, и ако не напредујемо ка њему, живот нас некако неминовно патњом натера да остваримо своју сврху. Добра организација, деловање из доброг осећаја, учење у позитивном стању, дефинисање циљева, технике брзог учења и време одвојено за одмор ума - учиниће да се факултетске обавезе остварују саме од себе, док ви уживате стичући знања и вештине и ширећи поље свог образовања.

Шта је прави баланс између приватног и факултетског живота?

- Баланс ума даје баланс у свим сферама живота. Наш живот је одјек наших мисли. Ако имате у хаос у глави, ако сте неорганизовани, нефокусирани, таква ће вам бити и реалност. И супротно томе, ако успевате да пронађете баланс у глави и срцу, нећете морати да правите или-или избор, већ ће се то спонтано допуњавати. Ви сте целовита особа, нисте пола једног или другог, не можете повлачити границе између онога што радите и онога што волите, јер такве границе око вас само стварају ограде и на крају завршите у кутији, тражећи из ње излаз. Факултетски живот је допуна вашег приватног живота - прелијте лепоту из једног у оно што вам се мање допада код другог. Сетите се да је факултет темељ за оно што долази касније, за посао и породицу. Ако будете и тада себе делили и уклапали - шта ће вам на крају остати?

Није лако учити ако вас остави емотивни партнер, зар не?

- Свако реагује другачије на емотивне изазове. Ја сам најбоље учила након прекида везе и највише сам испита давала када је сам мој циљ био довољно атрактиван (да остварим добар резултат), а патња довољно велика (јер, ето, више нисам с оним кога волим). Са друге стране, некоме заиста у тим моментима недостаје концентрације, а као што сам већ рекла - учење у лошем стању је бескорисно. Зато је најбоље дати себи времена за тугу, али и радити на томе да тај догађај у нама нема дубоки одјек. То је могуће помоћу неких НЛП техника и вежби, којима се мења начин на који је искуство похрањено у нашој меморији (сам догађај не можемо да променимо, али можемо да променимо осећај везан за тај догађај). Постоје и технике дисања које могу да ублаже негативан осећај и умире тензију, али и масаже којима се отклања емотивна блокада у телу и на тај начин негативно мења у позитивно. И у љубави важе бизнис начела - фокусрајте се на решење, а не на проблем, имајте у виду да иза сваког понашања (ма колико да је лоше по неким нашим мерилима) стоји добра намера за особу која га чини. Неуспех је само реч која описује нежељени резултат и одговорност према свом животу имате само ви и нико други. Моћ је ваша да промените све што вам се не допада и остварите све што желите.

Глосе

Постоји вежба која се зове "сидрење добре емоције", а изводи се тако што замислите неку ситуацију у којој сте се веома добро осећали, која је изазивала осећај среће и задовољства. Док мислите на ту ситуацију, додирните неки део тела (нпр, зглоб на руци, или прсту) и држите 5 до 10 секунди, а затим пустите. На овај начин, као да сте "везали" добар осећај за тај део тела и сваки следећи пут када нисте расположени, додирните тај део тела и подстакните добар осећај. А онда прионите на учење Добра организација, деловање из доброг осећаја, учење у позитивном стању, дефинисање циљева, технике брзог учења и време одвојено за одмор ума - учиниће да се факултетске обавезе остварују саме од себе, док ви уживате стичући знања и вештине и ширећи поље свог образовања

Аутор: Стефан Тошовић
www.lovesensa.rs


Повезане странице